آشنایی با مصارف و کاربرد های سود مایع کاستیک

سود مایع یک ماده بازی قوی در صنایع می باشد. مهم ترین صنعتی که حدود ۲۵% از کل سود مایع تولید شده در جهان را مصرف می نماید ، صنعت کاغذ سازی است. سود مایع کاستیک همچنین در تولید دترجانت و صابون هم کاربرد دارد. تنظیم pH و شیمی آلی دیگر زمینه های مصرف سدیم هیدورکسید هستند. در صنایع فلزی هم از سود مایع به عنوان یک ماده اولیه ارزان قیمت به منظور تولید فلز آلومینیوم استفاده می شود. حالت قوی قلیایی سود مایع موجب کاربرد آن در افزایش خاصیت بازی و همچنین خنثی سازی اسید ها شده است. صنایع پتروشیمی دیگر مشتری سود مایع می باشد که از در استخراج نفت و گاز استفاده می کند. کاستیک سودا قادر به کاهش pH گل حفاری ، افزایش ویسکوزیته مواد و کاهش گاز های سمی همچون گاز کربنیک و سولفید هیدروژن تولید شده است.

سود مایع در صنایع کاغذ سازی

از کاستیک سودا مایع در فرایند تولید خمیر کاغذ به عنوان یک ماده کلیدی در جدا سازی لیگنین از الیاف سلولزی در مرحله ای به نام “فرایند کرافت” استفاده می شود. همچنین سود مایع خاصیتی دارد که سبب شده در رنگ بری خمیر کاغذ قهوه ای رنگ هم کاربرد داشته باشد.

سود مایع در صنایع آلومینیوم و دیگر فلزات

از سود سوزآور برای تصفیه سنگ معدنی آلومینیوم که با نام بوکسیت شناخته می شود و تولید فلز خالص آلومینیوم از طریق فرایند الکترولیت استفاده می گردد. حالت شدید قلیایی سود مایع سوزآور سبب عدم حلالیت ناخالصی هایی مانند اکسید آهن می شود. همچنین فلزات آمفوتر مانند روی و قلع در محلول غلیظ سود مایع انحلال پذیرند و در نتیجه زینکات سدیم به دست می آید.

سود مایع صابون سازی

سدیم هیدروکسید به صورت سنتی برای تولید انواع صابون استفاده می شود. اولین بار در قرن نوزدهم میلادی جهت تولید صابون جامد به جای صابون مایع مصرف شد زیرا نگهداری و حمل صابون جامد آسان تر بود. سود مایع قادر به تجزیه بافت چربی است به همین دلیل در تولید کلیه صابون ها مصرف می شود.

سود مایع در تولید سوخت بیولوژیک

از کاستیک سودا در تولید متانول و تری گلیسیرید به عنوان یک کاتالیزور جهت تولید سوخت های غیر نفتی استفاده می شود. همچنین سود مایع بیش از هیدروکسید پتاسیم در تولید متانول کاربرد دارد زیرا از قیمت ارزان تر و حجم کمتری برخوردار است.

سود مایع در صنایع غذایی

سود کاستیک مایع در تولید مواد خوراکی جهت پوست کنی شیمیایی میوه و شستشوی سبزیجات کاربرد دارد. تولید شکلات و کاکائو و کارامل از دیگر زمینه های مصرف سود مایع در صنعت غذا هستند. در تلخی گیری زیتون ، تولید نوشابه های غیر الکلی و تولید برخی انواع بستنی هم سود مایع مصرف می شود.

سود مایع به عنوان شوینده

کاستیک سودا مایع به عنوان یک شوینده صنعتی ارزان و قوی مصرف می شود. برای این منظور مقدار مناسبی سود مایع را با آب ترکیب کرده و حرارت می دهند و سپس از آن برای شستشوی مخازن نگهداری مواد مختلف ، پاک سازی روغن ها ، گریس ، چربی و پروتئین ها ، رسوب زدایی لوله ها و … استفاده می کنند. محلول سود مایع برای چربی زدایی وسایل فولادی و شیشه ای و اجاق گاز ها کاربرد دارد. در مصارف صنعتی و خانگی می توان از محلول سود مایع برای پاک کردن قطعات و وسایل مختلفی استفاده نمود.

سود مایع در تصفیه آب

از سود سوز آور برای میکروب زدایی آب آشامیدنی و افزایش pH آب های اسیدی استفاده می شود. کاهش اسیدیته آب سبب کاهش خاصیت خورندگی آن می گردد و فلزات موجود در آب همچون قلع و مس و دیگر فلزات سمی را حل کرده و حذف می نماید.

سود مایع در تولید بتن ترکیبی

در تولید نوع خاصی از بتن ترکیبی با پلاستیک ها ، از سود مایع کاستیک برای یک دست سازی سیمان و جلوگیری از دو فاز شدن شن و سیمان  ، کاهش میزان آب مصرفی و افزایش کارایی سیمان استفاده می کنند.