نقش کاستیک سودا و آهک هیدراته در تولید کاغذ چیست؟

تولید خمیر کاغذ دارای دو مرحله کلی است. در مرحله اول که سولفیت-پالپینگ نام دارد از اسید برای حل کردن لیگنین (چسب) به منظور نگهداری الیاف یا همان سلولز ها در کنار هم استفاده می شود. هنگامی که آب اسیدی از این مرحله خارج شد از آهک هیدراته به عنوان یک کاتالیزور به منظور افزایش pH و خنثی سازی اسید ها در پساب کارخانه پیش از ورود به محیط طبیعی استفاده می شود.

دومین مرحه از تولید کاغذ ، مرحله‌ی کرافت نامیده می شود. این روش در تولید کاغذ ، بسیار مدرن بوده و در گذشته های دور از آن استفاده نمی شده است. در این مرحله از کاستیک سودا NaOH به جای دیگر مواد شیمیایی برای انحلال لیگنین سود می برند. کارخانجات کاغذ سازی دارای دو لوپ مجزا برای وارد کردن کاستیک سودا به فرایند هستند. اولین مرحله مربوط به خود کاستیک سودا است به این صورت که کاستیک سودای تازه تولید شده را به وسیله پمپ به درون مخازن بزرگی وارد می کنند که در آن ها پرک های چوب تحت حرارت و فشار زیادی هستند.

در این مرحله کاستیک سودا به لیگنین حمله ور شده و ماده ای به نام کربنات سدیم Na2CO3 تولید می شود. سپس سدیم کربنات را به داخل مخازنی که آهک هیدراته در آن نگهداری می شود پمپ می کنند. این دو با هم واکنش داده و دو ماده کاستیک سودا و کربنات کلسیم CaCO3 تولید می شود. کاستیک سودای تولید شده در این مرحله دوباره در درون مخزن نگهداری چوب های پرک شده منتقل می گردد تا فرایند تکرار شود و کربنات کلسیم هم به داخل کوره های آهک پزی منتقل می شود تا حرارت دیده و آهک خالص به دست آید. سپس این آهک را با آب ترکیب کرده و آهک هیدراته را برای انجام مجدد واکنش ها تولید می کنند. همچنین کربنات سدیم باقی مانده در مخازن نیز برای تولید مجدد کاستیک سودا استفاده می شود و این مراحل به طور کامل بارها و بارها به صورت یک چرخه یا لوپ تکرار می شود. بنابراین کارخانجات مجهز کاغذ سازی از چندین کارخانه تولید کاغذ ، تولید کاستیک سودا ، تولید آهک هیدراته و تولید کربنات کلسیم به صورت یک پارچه تشکیل شده اند.

به اطلاع کارخانجات تولید کاغذ و دیگر مصرف کنندگان محترم می رساند در صورتی که تمایل به خرید آهک هیدراته و یا کاستیک سودا به کیفیت ممتاز و قیمت بسیار استثنائی را دارید ، با بخش بازرگانی گروه سینا تولید تماس حاصل فرمایید.