نقش آهک در مرغداری و پرورش طیور

انواع آهک مورد استفاده در مرغداری عبارتند از آهک زنده که اکسید کلسیم می باشد و آهک هیدراته که هیدروکسید کلسیم است. ترکیب آهک هیدراته با آب موجب تولید ماده ای به نام شیر آهک یا آب آهک می شود. استفاده از آهک در مرغداری دارای کاربردهایی است که عبارتند از:

    • آهک سبب کاهش pH کف سالن مرغداری می شود. زمانی که pH کف سالن به ۱۲ برسد ، غشاء سلولی پاتوژن های بیماری زا که در کف سالن زندگی می کنند از بین می رود.
    • آهک از طریق افزایش نوسان آمونیاک موجب کاهش محتوای نیتروژن کف سالن مرغداری شده و به همین خاطر نباید آن را در حین حضور جوجه ها استفاده نمود.
    • باید توجه داشت که در تهیه فراورده های کودی نباید بقایای آهک وجود داشته باشد.
  • آهک سبب کاهش فسفر محلول و در نتیجه کاهش میزان فسفر موجود در فاضلاب می شود.

از آهک می توان برای کنترل عوامل بیماری زا و کاهش مشکلات در مرغداری ها استفاده نمود. بر طبق تحقیقات انجام شده ، آهک به صورت آهک زنده و آهک هیدراته برای کنترل برخی بیماری ها در مرغداری استفاده می شود که عبارتند از:

    • آنفلوآنزای مرغی
    • بیماری نیوکاسل
  • اورنیتوزیس

نتایج تحقیق انجام شده در دانشگاه جورجیا نشان می دهد که افزودن ۱۵ پوند آهک زنده به هر ۱۰۰ پوند مواد تشکیل دهنده کف سالن مرغداری در هر ۱۰ روز ، موجب کاهش رشد باکتری ها در کف سالن بدون اثرات نامطلوب بر جوجه های گوشتی می شود. البته مرغداران باید توجه زیادی در زمان استفاده از آهک داشته باشند زیرا آهک دارای حالت سوزاننده بر مواد آلی بوده که شامل مواد بیماری زا و بافت های زنده است. همچنین اگر باقیمانده آهک در کف سالن باقی بماند سبب سوختگی پای جوجه ها می شود. این که جوجه ها را از محل مورد ضدعفونی با آهک خارج نمایید از اهمیت زیادی برخوردار است. در زمان به کارگیری آهک ، چنانچه گرد و غبار آهک با چشم ها تماس یافته یا وارد سیستم تنفسی شود می تواند موجب سوختگی شیمیایی گردد بنابراین در هنگام کار با آهک از وسایل حفاظت شخصی استفاده نمایید.