ملات چیست

ملات ترکیبی از چندین ماده چسبنده مثل آهک و ماده پر کننده مانند ماسه به همراه آب به عنوان روان کننده و به شکل یک خمیر چسبناک برای اتصال مصالح ساختمانی و تشکیل یک واحد یکپارچه ، اندود کاری ، نما سازی و بند کشی و کانال سازی است. برای تهیه ملات مناسب باید به عوامل گوناگونی مانند نسبت ترکیب مواد ، گرما و سرمای محیط ، میزان رطوبت ملات و … توجه نمود.

نحوه تهیه ملات ماسه سیمان آهک | ملات باتارد

ملات ماسه سیمان آهک که به ملات باتارد نیز معروف است را می توان با ترکیب نسبت های مختلفی از این مواد تهیه نمود ولی رایج ترین ترکیب آن به صورت یک واحد سیمان و یک واحد آهک و شش واحد ماسه به شکل ۶-۱-۱ به همراه مقدار مناسب آب می باشد. باید دقت نمود که میزان ماده پرکننده ملات ماسه سیمان آهک نباید کمتر از سه برابر ماده چسبانده باشد در غیر این صورت ملات جمع شده و پس از خشک شدن ترک خواهد خورد و در نتیجه کارایی ملات کاهش می یابد. استفاده از آهک به عنوان یک ماده ارزان قیمت که هم هزینه تهیه ملات را کاهش می دهد و هم مانع از ترک خوردگی ملات می شود بسیار قابل توجه است. البته باید دقت نمود که مصرف بیش از حد آهک در ملات ماسه سیمان آهک می تواند مقاومت فشاری ملات را کاهش داده و آن را پوک و شکننده کند. مزایای استفاده از اهک در ملات ماسه سیمان آهک عبارت است از:

– ظرفیت نگهداری آب در ملات را افزایش می دهد

– استفاده از آهک می تواند تاثیر نامطلوب خاک در ملات را بکاهد

– موجب کاهش هزینه های مصرف سیمان در تهیه ملات ماسه سیمان آهک می شود

– چسبندگی ملات ماسه سیمان آهک را افزایش داده و مانع از ترک خوردگی آن پس از خشک شدن می شود

ملات ماسه آهک چیست

برای تهیه ملات ماسه آهک می توان از انواع آهک پودری همچون آهک هیدراته ، پودر سنگ آهک و شفته آهک استفده نمود. تهیه ملات ماسه آهک از طریق ترکیب ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم آهک در یک متر مکعب ماسه می باشد و کاربرد آن معمولا برای دیوار چینی ، کانال سازی آب ، ساخت آب انبار ، سنگ فرش و پی سازی است. برای تهیه ملات ماسه آهک هم می توان آهک خشک را با ماسه و آب ترکیب کرده و هم می توان از آب آهک برای این منظور استفاده نمود.

برای تهیه ملات آهک باید از میزان مناسب آهک استفاده کرد زیرا چنانچه مقدار آهک زیاد باشد موجب پوک شدن و شکنندگی ملات خواهد شد. بهترین مقدار آهک جهت تهیه ملات ماسه آهک ، ۲۵۰ کیلوگرم به ازای هر متر مکعب ماسه و یا به زبان ساده تر به میزان یک چهارم است. ورز دادن هم نقش مهمی در افزایش خاصیت چسبندگی ملات داد. ملات ماسه آهک پس از نصف روز تا یک روز کامل به خودگیری اولیه می رسد و خودگیری کامل پس از حدود یک ماه است که در این صورت ، تحمل فشاری برابر با ۶۰ کیلوگرم بر متر مکعب را به دست خواهد آورد.